Vandaag presenteren we met MVO Nederland ons eerste trendrapport. Een mooi rapport, met 10 MVO-trends die er op wijzen dat een heleboel bedrijven in Nederland hard hun best doen om te verduurzamen. En ik had de eer hieraan mee te schrijven. Erg leerzaam, omdat ik me altijd al heb afgevraagd waar trends nu eigenlijk vandaan komen. Elk jaar moeten we er namelijk weer aan geloven. Op het gebied van mode, eten, uitgaan, vakantie, zelfs de liefde worden de do’s en dont’s voor komend jaar gegeven. Deskundig ogende trendwatchers vertellen in programma’s als Koffietijd, RTL Boulevard en magazines als de Elle, Lekker en Men’s Health dreigend wat wel en niet mag. Braaf verving ik dan mijn zakjes AH-kruiden door hippe zelfkweeksetjes, ging louter nog voor Zumba om in shape te komen  en knipte trendy gaten in mijn spijkerbroek.

Maar nu werd ik dan eindelijk een trendwatcher. De tijd was aangebroken om zélf te bepalen waar we naartoe gaan komend jaar. Dit euforische gevoel maakte al snel plaats voor twijfel. Want waar baseer je een trend eigenlijk op? Een onderbuikgevoel of vage hoop is niet voldoende om te spreken van een trend. Dus raadpleegden we zoveel mogelijk MVO-onderzoeken die de afgelopen periode zijn uitgebracht. Inderdaad erg interessante materie, maar het bleek onmogelijk om er harde conclusies aan te verbinden. Elk onderzoek hanteert net weer even een andere definitie van MVO of duurzaamheid en ook qua sectoren, bedrijfsgrootte en thematiek verschilden ze onderling. Oh jee, stress! Wat nu?

Maar de oplossing blijkt altijd dichterbij te vinden dan je denkt. Dus hebben we gesprekken gevoerd met verschillende bedrijven en experts uit ons netwerk. En met collega’s, want zij hebben dagelijks te maken met MVO. En wat bleek: er lopen tientallen MVO-trendwatchers rond! Want als je oren en ogen maar genoeg openhoudt, heb je heus wel in de gaten welke bedrijven succesvol zijn op MVO-gebied en waar dat aan ligt. Samen hebben we er zo een mooi trendrapport van gemaakt.

Om alle MVO-trendwatchers dit jaar een kans te geven, lanceren we vandaag ook onze nieuwe landingspagina www.mvonederland.nl/trends. Graag gaan we hier in gesprek met iedereen die wat te zeggen heeft over waar we staan en naartoe gaan in Nederland op MVO-gebied. Want een trend verzin je niet alleen.

//Marije K.