Foto van ouderwets machinaal werkOp Twitter volg ik meer dan 1000 mensen en ik zal maar eerlijk zijn, ik lees niet al hun berichten. Maar van sommige mensen lees ik bijna alles. Simon Sinek heeft altijd prachtige onliners zoals: “If you’re not failing, you’re not working.” – Dhirubhai Ambani Gisteren kwam ik via Simon terecht bij een filmpje van een speech van Bob Chapman, CEO van het Amerikaanse bedrijf Barry-Wehmiller. Een voor mij totaal onbekend bedrijf, maar wel een met 1,5 miljard dollar omzet en een fenomenale omzetgroei van 20% per jaar sinds het aantreden van Chapman. In de speech van Chapman staat People-centric Leadership centraal. “We build great people” is zijn gevleugelde uitspraak. Bij MVO Nederland noemen we dat Mensgericht Ondernemen, met Nederlandse voorbeelden als installateur Hoppenbrouwers, zaadveredelaar RijkZwaan, en adviseur &samhoud.

De voordelen van mensgericht ondernemen
Over de voordelen van mensgericht ondernemen heb ik in eerdere blogs al het een en ander geschreven. Het komt er op neer dat betrokken medewerkers leiden tot meer klanttevredenheid en dat leidt dan weer tot meer omzet en winst. De voordelen zijn helder weergegeven in deze infographic. Chapman heeft in zijn speech een andere, maatschappelijke insteek. Hij vertelt dat in de VS zeven van de acht werknemers het gevoel heeft dat ze voor een bedrijf werken dat niet om ze geeft. Nederlands onderzoek laat zien dat 28% van de werkenden zich niet of nauwelijks betrokken voelt bij zijn organisatie. Stel je voor: miljoenen mensen over de hele wereld die dagelijks tijd en energie stoppen in iets waar ze zich slechts een productiemiddel voelen.

Het beste uit jezelf
Wat zou er gebeuren als dat verandert? Als bedrijven er naar zouden streven dat hun mensen zich volledig kunnen ontplooien? Als medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en daar voor gewaardeerd worden? Bob Chapman gelooft in een ‘ripple effect’.

“Ik praat meer met mijn vrouw”
In een gesprek met een van zijn medewerkers vroeg hij: “Wat is effect van ons ‘People-centric leadership’ op jouw leven?” Het antwoord luidde: “Het zorgt ervoor dat ik meer met mijn vrouw praat.” Het was het moment dat hij een nieuw ‘target’ voor zijn bedrijf zag: Het naar beneden krijgen van het percentage scheidingen onder zijn medewerkers.

Chapman’s redenatie is ongeveer als volgt: als ik ervoor zorg dat mijn mensen voldaan, gewaardeerd en vrolijk naar huis gaan. Dan zullen ze betere echtgenoten zijn. Waardoor er betere huwelijken komen en minder echtscheidingen zijn. Met als resultaat meer kinderen die opgroeien in een liefhebbend en stabiel gezin.

Betekenisvol werk is het doel
Een dag nadat ik het filmpje van Bob Chapman op YouTube zag, sprak ik met Annette van Waning, MVO-manager van het familiebedrijf Vebego (bekend van schoonmaakbedrijf Hago). Ze vertelde me dat Vebego een nieuwe strategie heeft ontwikkeld, waar MVO een zeer prominente plaats in neemt. Sterker nog een van de ‘targets’ van Vebego luidt: ‘Betekenisvol werk bieden aan 50.000 medewerkers.’ Een knap staaltje synchroniciteit of anders gezegd: toeval bestaat niet!’ Bedenk eens wat voor maatschappelijk resultaat dat heeft, als de redenatie van Bob Chapman klopt, 50.000 mensen die fluitend naar hun werk gaan en er weer fluitend vandaan komen. Minder gebroken gezinnen, minder gezondheidsproblemen (werkenden zijn gezonder dan niet werkenden, blijkt uit Brits onderzoek), minder schooluitval, minder criminaliteit.

Grote investeringen zijn onnodig
Het mooie van dit alles is dat grote investeringen, ingewikkelde technologische ontwikkeling of systeemveranderingen niet nodig zijn. Sterker nog: je kunt er vandaag mee starten. Door een welgemeend compliment, een geïnteresseerde vraag en vooral door te luisteren naar de mensen om je heen!

Heeft u een voorbeeld van een bedrijf dat geluk in werk centraal heeft staan, laat het mij dan weten!