Bill Gates komt bij de hemelpoort. Petrus doet open: “Hello mr Gates, welkom. U bent een twijfelgeval en mag zelf kiezen: de hemel of de hel? Ik zal ze beide even laten zien.” Hij doet de gouden hemelpoort open. Gates ziet een keurig aangeharkt landschap, hoort klassieke muziek en ziet mensen op harpjes spelen. Dan opent Petrus een zwartgeblakerde deur: de hel. Er is een uitbundig feest aan de gang, mooie vrouwen brengen cocktails rond en op een enorm kampvuur worden hamburgers geroosterd.

 

“Doe mij maar de hel,” zegt Bill Gates, “de hemel lijkt me wat saai.”

“Prima,” zegt Petrus, “ik kom morgen even langs om te horen of er nog vragen zijn”, en hij duwt Gates naar binnen. Zodra de deur dichtvalt, is het feest afgelopen. De stank en het lawaai zijn onverdraaglijk, de hitte is niet te harden.

De volgende dag komt Petrus vragen hoe het gaat. “Slecht,” zegt Bill Gates kwaad, “dit lijkt totaal niet op wat je me hebt laten zien.”

“Tja,” zegt Petrus, “dat was de demo-versie.”

Deze oude mop over Bill Gates gaat in talloze variaties rond, maar de clou is altijd hetzelfde: door een verkeerde voorstelling van zaken maakt Gates de foute keuze. Was Petrus –zacht gezegd- maar wat transparanter geweest over zijn ‘product’!

Hiernamaals

Hoe ze het in het hiernamaals aanpakken weet ik niet, maar Nederlandse bedrijven kunnen op verschillende manieren aan klanten, leveranciers, financiers en andere stakeholders laten zien hoe ze werken en wat ze doen aan duurzaamheid en MVO. Denk bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden.

  • Zorg voor duidelijke productinformatie. Welke ingrediënten zijn er gebruikt en waar komen die vandaan? Waar is het product gemaakt? Hoeveel energie verbruikt het product?
  • Laat met track & trace zien waar een product vandaan komt. Met volgsystemen kan de klant achterhalen hoe de keten in elkaar steekt. MadeBy is een mooi voorbeeld uit de textielindustrie: je kunt er voor verschillende kledingmerken nagaan in welke landen je aankoop gemaakt is.
  • Geef in de offerte helder offertes aan wat  afspraken zijn, ook over garantie- en klachtenregelingen. Met de claim ‘glashelder’ profileert Interpolis zich in de verzekeringswereld, bekend om zijn overdaad aan ‘kleine lettertjes’. Alle polissen van Interpolis zijn zo eenduidig en eenvoudig mogelijk zodat klanten geen overbodige verzekeringen afsluiten.
  • Overtuig klanten met juiste en eerlijke reclameteksten. Volgens de Reclame Code Commissie (RCC) houden de meeste bedrijven zich goed aan de reclamecode, maar “gaat er door onvoldoende beschikbare know-how of door overmatig enthousiasme wel eens wat mis.” Misleidende reclame is dan het gevolg. Een voorbeeld: de RCC oordeelde dat lovende reacties op een hyves-pagina niet afdoende bewijzen dat een afslankmiddel echt werkt.
  • Zorg voor een goede telefonische bereikbaarheid. Zeker voor webwinkels is het belangrijk dat klanten zeker weten dat er een solide bedrijf achter de aanbieding zit, maar ook voor andere bedrijven geldt dat klanten het prettig vinden als ze met vragen terecht kunnen bij een echt mens.
  • Zoek aansluiting bij brancheorganisaties. Bedrijven die aangesloten zijn bij brancheorganisaties laten zien dat ze zich willen houden aan de normen en afspraken die gangbaar zijn in de markt. Brancheorganisaties helpen hun leden vaak met het verduurzamen van producten en processen. Zie bijvoorbeeld Uneto-VNI.
  • Word partner van MVO Nederland. Alle 2000 bedrijven die partner zijn van MVO Nederland hebben de ambitie hun bedrijf te verduurzamen. In het manifest dat de partners tekenen staat bijvoorbeeld dat ze “streven naar een zorgvuldige balans tussen people, planet en profit” en naar “een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk”. Op de partnerpagina’s van MVO Nederland is te lezen hoe ze dat doen en hoe ver ze ermee zijn.
  • Laat zien waarop u aanspreekbaar bent. Business principles of gedragscodes maken inzichtelijk aan welke gedragsregels een bedrijf zich zegt te houden. Sommigen bedrijven hebben eigen codes (zoals Shell en BAM), andere sluiten zich aan bij gedragscodes van een branche, zoals die van het Verbond van Verzekeraars. Op het gebied van duurzaamheid bestaan internationale gedragscodes, zoals de UN Global Compact, een netwerk van bedrijven die een gezamenlijke richtlijnen hebben over mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu en corruptie.
  • Maak gebruik van keurmerken. Keurmerken en certificaten maken duidelijk aan welke vastgelegde normen een bedrijf of product voldoet. Een onafhankelijke partij toetst of aan de norm voldaan is. Er bestaan honderden keurmerken. Enkele bekende zijn FSC, het Europese Eko-label, Milieukeur, Thuiswinkel Waarborg en bijvoorbeeld GreenKey voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche.
  • Pas breed erkende managementsystemen en richtlijnen toe. Sommige daarvan kunnen onafhankelijk getoetst worden, zoals ISO9000 (voor kwaliteit) en ISO14000 (milieu). Voor andere bestaat alleen een eigen verklaring van het bedrijf. Een belangrijk voorbeeld daarvan is ISO26000, een richtlijn voor de implementatie van MVO.

Transparantie over essentiële kenmerken van een bedrijf of product, ook op het gebied van duurzaamheid en MVO, zorgen ervoor dat klanten en andere belanghebbenden weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wie laat zien dat hij niets te verbergen heeft en aanspreekbaar is op zijn activiteiten schept een basis voor vertrouwen. Dat is gunstig voor de marktpositie van een bedrijf. Is er transparantie na de dood? Geen idee, maar hier op aarde hebben klanten graag duidelijkheid over de producten en diensten die ze afnemen en over de bedrijven waarmee ze zaken doen.