Het thema ‘Transparantie’ is volop in het nieuws vandaag. De Volkskrant wijdt een paginagroot artikel aan openheid van grondstofprijzen, in het Europees Parlement wordt gestemd over nieuwe regels en in de VS is vorige maand de Dodd-Frankwet aangescherpt, die bedrijven verplicht meer openheid van zaken te geven. Doel is corruptie en belastingontduiking te bestrijden. Zoals actievoerder Simon Taylor in de Volkskrant zegt: “Dictators en kleptocraten houden niet van transparantie”.

Over de richtlijnen, onderzoeken, prijzen en benchmarks op het gebied van transparantie wordt al langer volop gediscussieerd, niet alleen in de krant of in het Europees Parlement, maar bijvoorbeeld ook door de SER. Geen wonder, want transparantie wordt beschouwd als een essentieel onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat kunnen Nederlandse bedrijven op dit gebied verwachten? MVO Nederland ziet de volgende trends.

  • Transparantie is een een brede, maatschappelijke trend die niet te stuiten lijkt. De wereld wordt kleiner en sociale media, online netwerken en smartphones doen grenzen vervagen. Via Twitter, Facebook en Youtube kan iedereen permanent op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in Damascus, New York of Utrecht. Ook uw medewerkers, klanten en leveranciers twitteren. De grens tussen ´openbaar´ en ´achter de schermen´ was nog nooit zo klein, en uiteindelijk blijft niets verborgen (denk aan Wikileaks). Dat betekent dat u, wat u er ook van vindt, een manier moet vinden om zaken te doen in een transparante wereld.
  • Stakeholders vinden MVO steeds belangrijker en willen daarover adequaat geïnformeerd worden. Daarom is het zaak openheid te geven over de duurzaamheidsdilemma’s waar u tegenaan loopt en over de manier waarop u daarmee omgaat. Investeerders en klanten nemen steeds minder vaak genoegen met vage verhalen over topsalarissen, de herkomst van grondstoffen of kinderarbeid. Als u niet in staat of bereid bent te voldoen aan gangbare richtlijnen, wordt een duidelijke verklaring verwacht: ‘pas toe of leg uit’.
  • Van eenrichtingsverkeer naar dialoog. Koplopers op het gebied van transparantie kiezen voor de vlucht naar voren. Ze proberen niet om informatie ‘onder de pet’ te houden, maar betrekken juist hun stakeholders steeds eerder bij dilemma’s. Uit de dialoog die zich vervolgens ontwikkelt, ontstaan nieuwe ideeën en draagvlak.
  • Integrated reporting. De klassieke manier van jaarverslaggeving verschuift van het verstrekken van puur financiële informatie naar integrated reporting, waarin ook milieu-, sociale en governance factoren meegenomen worden. Een jaarverslag draait er dan niet alleen meer om hoeveel winst er is gemaakt, maar ook hoe die winst tot stand gekomen is. Zo komt de rapportage tegemoet aan de vraag van bijvoorbeeld institutionele beleggers naar inzicht in zaken als de afhankelijkheid van het bedrijf van cruciale grondstoffen of fossiele energie.
  • MVO-verslaglegging wordt volwassen. Elk jaar verschijnen er meer maatschappelijke jaarverslagen van MKB-bedrijven, en steeds vaker worden die geschreven volgens richtlijnen als die van het Global Reporting Initiative. Ook de EU werkt aan een richtlijn voor verslaglegging. Duurzaamheidsverslagen zijn door deze kwaliteitseisen steeds minder geschikt voor greenwashing.

Transparantie is bij MVO Nederland dit jaar een van de kernthema’s. Lees er meer over in het webdossier. U vindt er onder meer praktijkvoorbeelden, stappenplannen en links naar achtergronddocumenten.