Transparantie wordt sexy

Transparantie is een ingewikkeld woord voor openheid en verantwoording afleggen. Veel ondernemers associëren transparantie met bureaucratie en vragen zich af wat het oplevert. Tegelijkertijd willen klanten, medewerkers en de politiek steeds meer weten over hoe en waar producten worden gemaakt, wat er in die producten zit, hoeveel de baas verdient, enz, enz.

Om die vragen goed te kunnen beantwoorden zijn er inmiddels diverse instrumenten die ondernemers helpen om hier op een praktische manier op in te spelen. Die instrumenten helpen om eerlijke informatie te onderscheiden van greenwashing. Ze helpen ook om ondernemers die goed met MVO bezig zijn de erkenning te geven die zij verdienen.

Deze Transparantiekrant biedt hiervan een aantal inspirerende voorbeelden. Die voorbeelden leren ons ook dat transparantie leidt tot innovatie en concurrentiekracht. Daarmee wordt het een sexy onderwerp dat verder gaat dan een verantwoordingsplicht. En dat maakt transparantie tot een onderwerp dat in de komende jaren steeds populairder zal worden.

 

Deze column verscheen in de Transparantiekrant, uitgegeven door MVO Nederland in het kader van De Dag van de Duurzaamheid 2012. 

Ga naar het originele bericht