“Hoe begin ik met MVO? “
“Hoe maak ik een MVO-beleid?”
“Hoe zorg ik dat MVO van de grond komt in mijn bedrijf?”

Een greep uit de meest gestelde MVO-vragen van de laatste tijd. Dat dit veelgestelde vragen zijn is niet gek: onderzoek wijst uit dat ruim een derde van de Nederlandse bedrijven over 3 jaar verder wil zijn met MVO dan dat ze nu zijn.

Ook dit is te verklaren: bedrijven worden immers steeds vaker bevraagd op duurzaam gedrag. Zowel door afnemers en consumenten als door financiers. Of er is een financiële prikkel: stijgende grondstof- en energieprijzen vragen om een duurzame bedrijfsvoering en lager ziekteverzuim bespaart geld.

Er is dus veel ambitie als het om MVO gaat. Maar dan de praktijk. Slechts 27% van de MKB bedrijven geeft aan dat zij hun MVO-ambities helemaal op eigen kracht kunnen waarmaken. De rest heeft behoefte aan ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld informatie, trainingen en tools. Dus staan er verschillende partijen op om deze ondersteuning aan te bieden. Zij bieden hulpmiddelen, richtlijnen, tips, lijstjes, meetinstrumenten etc. aan. Allemaal antwoorden op de veelgestelde vraag: hoe ga ik met MVO aan de slag.

Deze veelheid aan antwoorden brengt een volgend probleem met zich mee: met zoveel antwoorden zou je vergeten wat de vraag is. Een overload aan antwoorden. Ik heb er zelf ook vaak last van. Bijvoorbeeld als ik aan het einde van een werkdag even google wat ik ‘ns zal koken. Ik word altijd zo nerveus van de overload aan potentiële antwoorden (561 recepten), dat het niet zelden voorkomt dat ik maar gewoon een pizza bestel. Of in mijn poging een dockingstation voor m’n muziek te vinden. Zodra ik 3 verkopers op me af zie komen om alle opties, mogelijkheden en merken uit de doeken te doen, vlucht ik overprikkeld de winkel uit om thuis maar weer een cd in de speler te doen.

Te veel antwoorden op een vraag dus. Dat bedrijven met de vraag ‘hoe start ik met MVO’ overprikkeld weglopen na het zien van de vele antwoorden op die vraag, verbaast me dan ook niet. Al die meetinstrumenten, tips, richtlijnen, hulpmiddelen, keurmerken en communicatiehandvatten zijn stuk voor stuk nuttig. Mits je er de voor jou juiste uit kunt pikken, en je ze op het juiste moment weet te gebruiken. Wanneer moet je wat gebruiken? Wat helpt waarbij voor wie?

MVO Nederland helpt hier een handje bij door MVO STEPS te lanceren. In 4 stappen leidt MVO STEPS bedrijven door het MVO-implementatieproces. Op verschillende stappen in dit implementatieproces verwijst STEPS door naar bruikbare hulpmiddelen. Zo wordt regelmatig naar delen van ISO 26000 verwezen. Of naar positioneringstools zoals MVO MAPS. Een overzichtstool bedrijven die met MVO aan de slag willen dus.

Bekijk MVO STEPS hier.