Elke dag komen er 209 000 mensen bij op de aarde. In 2030 hebben we 2 aardbollen nodig. Ruim 1 miljard mensen leiden aan obesitas. Er zijn momenteel 100 miljoen kinderarbeiders aan het werk en over 38 jaar is de globale kopervoorraad volledig uitgeput. Al deze ontwikkelingen leiden tot een grote druk op de maatschappij en daarmee ook op bedrijven. Want bedrijven hebben er niet alleen “last” van, ze maken er ook onderdeel van uit.

Toch ligt hier tegelijkertijd ook de oplossing. Want door actief met deze ontwikkelingen aan de slag te gaan, kunnen bedrijven van groot belang zijn bij de bestrijding van deze issues. Hoe dan? Een eerste stap is het maken van een MVO-beleid. Veel bedrijven doen, hetzij onbewust, al ‘iets’ met MVO, maar hebben dit nog niet geconcretiseerd in een plan.

MVO STEPS biedt hierbij een helpende hand. Het online stappenplan, onlangs gelanceerd door MVO Nederland, leidt bedrijven in 4 stappen tot een sluitend MVO-beleid. Daarmee kunnen zij de maatschappelijke ontwikkelingen die op hun van toepassing zijn het hoofd bieden en tegelijkertijd concrete duurzaamheidsdoelen voor de toekomst vaststellen.

Maar voor een goedwerkend beleid is veel meer nodig dan alleen een plan. Duurzaamheid komt vanuit het hart. Er is een bepaalde drive nodig om met MVO te beginnen en mensen daarin mee te nemen. Want, zo luidde de algemene conclusie van de workshop MVO STEPS:  MVO is in essentie een cultuurverandering.

Sfeerimpressie van de MVO-STEPS sessie – Nieuwjaarsevent MVO Nederland 2013