Crisisproof

Goed economisch nieuws is al tijden ver te zoeken. Dalend consumentenvertrouwen, een steeds verder inzakkende huizenmarkt en almaar stijgende faillissement- en werkloosheidcijfers. Er lijkt aan de malaise geen einde te komen.

Te midden van deze somberheid kwam onlangs het koplopernetwerk van MVO Nederland bij elkaar. Zo’n 50 kleine en grote ondernemingen uit allerlei sectoren. Gezonde, ambitieuze bedrijven die met elkaar brainstormden over draagvlak voor MVO-activiteiten. In tegenstelling tot de teneur in de media, bruiste deze bijeenkomst van de energie. Wat een contrast! Eens temeer kwam bij mij de vraag op: zijn bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen beter bestand tegen de crisis dan bedrijven die dat niet doen?

Een belrondje langs tien bedrijven die al langere tijd serieus werk maken van MVO bevestigde mijn vermoeden. Bijna al deze MVO-koplopers kijken terug op een succesvol 2012, met prachtige jaarcijfers. Duurzame verlichtingsspecialist GreenFox verdubbelde maar liefst zijn omzet. De winst van Triodos Bank steeg met 31 procent. Ook ASN, koffiebranderij Peeze, adviesbureau Search, Groenendijk Bedrijfskleding, bierbrouwerij Gulpener en ECOstyle, marktleider in ecologische tuinproducten, hebben een goed jaar achter de rug. Zo wist Gulpener bij een dalende bieromzet toch een omzetgroei van bijna vier procent te bereiken. Over een lastige markt kunnen ook drukkerijen Pascal en Ecodrukkers meepraten. Terwijl een derde van hun concurrenten omviel, bleven zij echter overeind. Hun groene imago geeft hun een streepje voor, verklaart Pascal-eigenaar Frans Boon.

Natuurlijk zijn er ook MVO-ondernemers die het in deze recessietijd niet redden. En inderdaad, niet alle koplopers die we belden waren over 2013 even optimistisch. Maar wat is het prettig om juist in deze sombere tijden van bedrijven met MVO-ambitie zo veel energie en kracht te voelen.

Bovendien bevestigden de gesprekken waar het bij MVO écht om draait. Niet primair om prijsconcurrentie of de grootst mogelijke winststijging, maar om het creëren van waarde voor zowel mens en milieu als het bedrijf. Of zoals Peeze-directeur Timmo Terpstra zegt: “Wij kunnen onze winst gemakkelijk laten toenemen, bijvoorbeeld door onze leveranciers uit te knijpen. Maar dat willen we niet. We zijn tevreden met een mooie omzetgroei en duurzame relaties.”

Ik wist het eigenlijk wel, maar het is fantastisch om te midden van veel sombere berichten van MVO-koplopers opnieuw te horen dat MVO loont. En dat is goed nieuws. Door hier ook in de media meer aandacht aan te besteden worden we allemaal weer wat opgewekter. Wie wil dat nu niet?

 Deze column verscheen april 2013 in de P+

Ga naar het originele bericht