Alsof “een meeuw op zijn kop had gescheten”, zo voelde Roland Kahn zich maandag 25 november. De directeur van kledingmerk Coolcat werd publiekelijk op het matje geroepen door minister Ploumen vanwege het niet ondertekenen van een akkoord voor eerlijke kledingproductie in Bangladesh. De mediarel die volgde, toont aan dat een gebrekkig MVO-beleid bedrijven kwetsbaar maakt.

​Was het terecht dat minister Ploumen Coolcat, Wibra en Prénatal in een interview met het AD opriep het ‘Accord on fire and building safety in Bangladesh‘ te ondertekenen? Of ging de minister haar boekje te buiten door deze 3 bedrijven bij naam te noemen? Hoe dan ook werd haar doel bereikt: nog dezelfde dag gingen Coolcat en Prénatal overstag.

Geen MVO-beleid? Dat begint op te vallen

Sommige mensen merkten op dat stille diplomatie de minister beter had gepast dan ‘naming and shaming’ van individuele bedrijven. Ook MVO Nederland benadrukt liever goede voorbeelden dan achterblijvers voor het volksgerecht te dagen. Maar de 3 genoemde bedrijven staan niet bekend als koplopers in duurzaamheid. En dat begint op te vallen.

Na de fabrieksramp in Rana Plaza, Bangladesh is de stemming in de kledingsector omgeslagen. Het veiligheidsakkoord dat de Schone Kleren Campagne opstelde als antwoord op de ramp is een aanpassing van een plan dat 2 jaar geleden al werd voorgelegd aan bedrijven. Toen ondertekende vrijwel niemand, maar na ‘Rana Plaza’ zetten tientallen multinationals en MKB’ers alsnog hun handtekening: H&M, Inditex, G-Star, V&D, Zeeman, Hema, C&A en meer.

Ons nationale geweten

De massale en aanhoudende media-aandacht voor deze ramp is daar ongetwijfeld een van de belangrijkste redenen voor. Nu, ruim een half jaar later, verschijnen nog steeds artikelen in internationale media over de gevolgen en de afwikkeling van de fabrieksinstorting waarbij meer dan 1100 mensen omkwamen. ‘Rana Plaza’ lijkt een omslagpunt te zijn in ons nationale consumentengeweten.

Verwacht een meeuw

Desondanks blijven er kledingbedrijven die nauwelijks iets loslaten over hun MVO-beleid, als ze dat al hebben. Een slechte score op beoordelingssites als Rank-a-Brand lijkt ze niet in beweging te brengen. Directeur Roland Kahn van Coolcat wekte in de media de indruk nooit eerder moeilijke vragen te hebben gekregen over zijn bedrijfsvoering. Wat hij vergeet is dat er in 2013 een groot, boos vraagteken hangt boven de héle kledingsector. Wie geen antwoord klaar heeft, kan een overvliegende meeuw verwachten.

Luister de reactie van MVO Nederland op de uitspraken van Ploumen op BNR en Radio Noord-Holland (vanaf 16:30 uur).

Achtergronden en tips leest u in ons webdossier Transparantie.