Waarom leven in de stad zo leuk is? Het dagelijkse geluk van de middenstanders in de buurt. Van de bakker naar de kaasboer en de slager, even een kopje koffie en dan naar de kapper.  

Jaap en Lia Jong verkopen niet alleen het lekkerste vlees, ze stuurden een kaartje bij de geboorte van onze zoon. Vragen oprecht naar de gezondheid van onze dierbaren en onthouden zelfs hun namen. “Hoi boef!” zegt Loek van de Kaaskamer tegen mijn zoontje als we binnenkomen. Hij weet dat hij komijnekaas het lekkerste vindt. En Marijke Westmaas bekijkt eerst de vlekken op mijn jas, in plaats van meteen een standaard behandeling te geven.

Het ambacht verdwijnt

Slagerij Jong en Stomerij Westmaas stoppen per januari 2014. Ze zijn aan pensioen toe. Jaap: “De concurrentie is zwaar sinds er aan het eind van de straat een Albert Heijn is gekomen.” Beide middenstanders hebben geen zoons of dochters die de zaak overnemen.

Marijke Westmaas: “We zijn aan nieuwe apparatuur toe, maar zo’n investering doe je niet meer als je al tegen je pensioen aan zit. Iedereen vraagt waar ze naartoe moeten als we er niet meer zijn. Maar ik weet het ook niet. Het is een ambacht dat verdwijnt.” Dat beaamt Jaap ook: “Wie wil er nou nog in een slagerij staan?”

 

Albert Heijn let op de kleintjes

 William de Block, franchiser van een Albert Heijn in Maassluis adopteerde een bloemist. Hij hielp hem met het innen van nog openstaande facturen. Ook ging hij samen met een zilversmid en diens huurbaas om tafel, toen de smid door een huurachterstand failliet dreigde te gaan. Maar waarom deed hij dit Het klinkt wel erg logisch, want bij een aantrekkelijke straat is elke ondernemer gebaat.? Is het een vorm van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen?

Volgens SP-Europarlementariër Dennis de Jong worden zo niet alleen de kleine zelfstandigen gered, maar hebben ook grote ketens baat bij het plan. “Hoe gevarieerder het aanbod, hoe leuker de buurt en hoe meer mensen erop afkomen.”

Het ‘adopteren’ van middenstanders sprak niet alleen SP-Europarlementariër Dennis de Jong aan, op woensdag 11 december 2013 debatteerde het Europees Parlement er zelfs over. Albert Heijn is nogal verbouwereerd over de aandacht voor dit onderwerp. “Adoptie is zeker geen landelijk beleid.”

 

Wat vindt u?

Is het adopteren van middenstanders een duurzame oplossing? Of worden de Albert Heijns zo alleen maar sterker? En wat vindt de middenstander ervan? Laat het hieronder weten.