Het is vandaag 14 februari. De dag waarop veel over de liefde wordt gezegd en geschreven. Ik wil het graag hebben over mijn affiniteit met de ‘haas’. Bij een aantal sporten – zoals marathons en wielerwedstrijden – wordt gebruik gemaakt van een haas. Een koploper die tijdelijk voor de groep uitgaat en de lopers aanspoort om hem bij te houden en uiteindelijk in te halen. Zo stelt de haas anderen in staat het maximale uit zichzelf te halen en een topprestatie neer te zetten.

Het is een pittige job om de haas te zijn. Je krijgt er immers meer energie van om iemand in te halen, dan voor een groep uit te gaan om zélf ingehaald te worden. Goede hazen worden dan ook gekoesterd, want ze zijn belangrijk voor de resultaten van het collectief.

Niet alleen in de topsport zijn er hazen. Ook in het veld van maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn er individuen die voor de troepen uitgaan. Eén van hen is Sander. Sander Haas. Ik noemde in een eerdere blog al zijn 1 miljoen druppels campagne. Daarmee zet hij mensen aan tot actie om duurzaam te handelden. Dat leverde hem al de nominatie op voor MVO manager van het jaar. Uiteindelijk moest hij een andere haas, Anniek Mauser van Unilever, voor laten gaan op het podium. Ik heb het genoegen gehad om de afgelopen jaren een aantal maal met Anniek te mogen samenwerken. Een zeer energieke haas die inmiddels aan verscheidene kanten ingehaald wordt door het peloton van welwillende collega’s en ketenpartners. En daar uiteraard erg blij mee is, want daar was het haar juist om te doen.

Maar de liefde voor de haas betreft niet alleen de zichtbare MVO-managers of Sustainable Business Developers. Het gaat juist ook om mensen die, zonder een formele rol in de organisatie, vanuit hun intrinsieke motivatie werken aan het verduurzamen van de organisatie en haar invloedssfeer. Deze Valentijnskaart is vooral ook voor hen!