Eén van de activiteiten van MVO Nederland is het beantwoorden van vragen van ondernemers over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook andere doelgroepen zoals overheden, NGO’s, studenten en particulieren weten ons Informatiepunt te vinden. Onze primaire doelgroep, het Nederlandse bedrijfsleven, krijgt hierbij echter voorrang. Om de beantwoording van MVO vragen efficiënt te laten verlopen is in 2010 het Informatiepunt opgezet, zodat alle inhoudelijke vragen op een centraal punt binnenkomen.

Jaarlijks ontvangen wij zo’n 1500 e-mails en telefoontjes. Veel van de contacten gaan over samenwerking (“wat kunnen we voor elkaar betekenen?”), matchmaking (“kennen jullie iemand die…?”), keurmerken, certificaten en over MVO in sectoren of branches. Eén van de meest gestelde vragen is natuurlijk: “ik wil met MVO aan de slag, maar hoe pak ik dit aan?”. Naast deze vragen komen ook de meest uitlopende verzoeken binnen van “onze zoon spaart winkelwagenmuntjes, kunt u ons misschien wat muntjes opsturen?” tot “voor mijn afstudeeronderzoek ben ik op zoek naar oude tractorbanden, weet u misschien waar ik die kan krijgen?”.

Van Godard…
Ik ben opgeleid als jurist, ben een paar jaar advocaat aan de Zuid-as geweest, maar merkte dat ik liever positieve en opbouwende dingen wilde doen. In 2010 ben ik geswitcht naar duurzaamheidsconsultancy en zo kwam ik in januari 2011 bij MVO Nederland te werken. Al meteen kon ik aan de slag bij het Informatiepunt. Voor mij de ideale plek vanwege mijn brede interesse en lol in matchmaking. In die rol leer je veel van alle denkbare duurzaamheidsthema’s: een geweldige leerschool voor als je in duurzaamheid bent geïnteresseerd. Ook raak je goed bekend met veel mensen in dit vak, zowel intern als extern ben je een spin in het web. Een kwaliteit die je moet bezitten (of ontwikkelen) is snel schakelen, veel parate kennis hebben en links leggen tussen mensen die je kent of hebt ontmoet.

Ik word vaak gevraagd welke trends ik kan ontwaren. Dat vind ik moeilijk aan te geven, al is duidelijk dat MVO meer volwassen aan het worden is. Dus krijgen we steeds minder vragen over wat MVO is en juist meer over hoe dit op te pakken of hoe nu verder na de eerste stappen. Mooi om te zien is dat er steeds meer duurzame ondernemers opstarten, dus de nieuwe aanwas is duidelijk meer bezig met MVO. Bij conventionele bedrijven is MVO vaak nog een manier om mee te kunnen doen (reputatiemanagement), maar ook zij raken soms geïnspireerd om verdergaande stappen te zetten. Dat is heel gaaf om te zien.

Ik ben zelf altijd geïnteresseerd geweest in grondstoffenschaarste en milieu-issues, en zal nu mijn tijd volledig gaan richten op het onderwerp circulaire economie. Vandaar dat ik mijn werkzaamheden overdraag aan Anne-Marie, die daarmee een geweldige functie verwerft. Ik wens haar veel plezier, kennis en mooie ervaringen! Een echte droombaan, zoals ik 3 jaar lang heb verkondigd.

door Anne-Marie
Ik ben zo’n 2 jaar geleden afgestudeerd in internationale betrekkingen en milieupolitiek. Hier heb ik me onder meer verdiept in het spanningsveld tussen economie, natuur en duurzaamheid. Gaan economische groei en duurzaamheid samen? Kun je de natuur een prijskaartje geven? En wat voor effect heeft dit dan?

Sinds een jaar werk ik voor MVO Nederland als kennismanager: ik doe onderzoek, schrijf (web)dossiers en werk aan diverse projecten. Momenteel ben ik samen met collega’s bezig met het maken van een e-learning over MVO, een leuke en nieuwe manier om inhoudelijke MVO-kennis over te brengen op onze partners. En sinds kort ben ik dus het nieuwe gezicht van het MVO Informatiepunt.

Het is een erg interessante en afwisselende functie: elke dag stromen er weer nieuwe vragen en verzoeken mijn mailbox in. Soms zijn de vragen gemakkelijk te beantwoorden, maar een andere keer schakel ik de hulp in van een collega of duik ik zelf in het onderwerp. Zo leer ik ook veel van de vragen van anderen.

Ik heb nog geen concrete plannen om dingen anders aan te pakken bij het Informatiepunt, maar probeer wel met een frisse blik te kijken naar wat er beter of efficiënter kan. Ik denk dat we in de toekomst social media en de website nog gerichter kunnen gaan inzetten om te laten zien wat het Informatiepunt doet en met welke vragen men bij ons terecht kan. Ook nieuwe manieren van kennisoverdracht zoals de e-learnings en webinars bieden mogelijkheden voor onze organisatie en het Informatiepunt om beter in te spelen op de prangende MVO-vragen van ondernemers.

Ik heb in elk geval veel zin om met het MVO Informatiepunt aan de slag te gaan en ondernemers verder te helpen met hun inhoudelijke vragen!

Het MVO Informatiepunt is te bereiken via:
contact@mvonederland.nl of 030-2305620