Google is nummer 1! Of toch Tony ChocolonelyOf Gulpener? Bedrijven buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe duurzaam ze zijn. Ranglijsten, benchmarks, prijzen en keurmerken tuimelen op hun beurt weer over elkaar heen om bedrijven te helpen hun duurzaamheid te bewijzen.

Foto: Flower shop on Google Maps, door Lars Plougmann, CC BY-SA 2.0

Het is niet gek dat bedrijven willen laten zien hoe duurzaam ze zijn. Er is veel waarde te verzilveren als je de buitenwereld deelgenoot maakt van je duurzaamheid. Uit de Global CSR RepTrak die deze week uitkwam, blijkt dat bedrijven die op de rating van MVO-imago tien punten stijgen, tot 25 procent meer aanbevelingen van consumenten krijgen. De moeite waard dus om je van je duurzaamste kant te laten zien!

De grote vraag blijft: hoe maak je je duurzame inspanningen zichtbaar? Bedrijven kiezen hiervoor verschillende wegen. Sommige bedrijven willen glashard bewijzen dat ze duurzaam zijn en kiezen voor een keurmerk. Andere bedrijven willen hun duurzaamheidsverhaal vertellen en kiezen voor storytelling. Beide stromingen laten zich niet gemakkelijk verenigen. De storytellers vinden de keurmerkaanhangers weinig innovatief, de keurmerkbelievers vinden de verhalenvertellers greenwashers.

Geloofwaardigheid de pijn
Welke weg een bedrijf ook bewandelt: hoe meer er over duurzaamheid gecommuniceerd wordt, hoe sneller duurzaamheid gemeengoed wordt. Helaas zit er aan alle communicatie ook een keerzijde. Hoe meer een bedrijf communiceert of opduikt in lijstjes, hoe meer de vraag naar geloofwaardigheid zich opdringt. Is het wel terecht dat de NS de Kistal heeft gewonnen? Is een chocoladeletter met een duurzaamheidskeurmerk wel duurzaam? En hoe waardevol is de eerste plek voor Google, aangezien die gebaseerd is op een consumentenoordeel en niet op die van deskundigen?

Draagvlak het medicijn
Om scepsis over de duurzaamheid van uw bedrijf te voorkomen, is er draagvlak voor uw duurzaamheidsclaim nodig. Transparantie en stakeholders spelen hierin een cruciale rol. Door transparant te communiceren stelt u stakeholders in staat om zelfstandig te beoordelen of zij vinden dat u op een goede manier met MVO bezig bent. En zorg voor brede steun voor uw claim: dus reken niet alleen op consumenten of een auditor om te zeggen dat u duurzaam bent, maar vertegenwoordig alle stakeholders in uw claim.

Afbeelding: ‘Flower shop on Google Maps‘ door Lars Plougmann, CC BY SA2.0