trend-snorDé trend voor 2015? Natuurlijk: lang haar en een snor, of anders een strakke zijscheiding. Of lange, knalgele jurken met doorzichtige schoenen. En quinoa blijft hot, maar de rokerige smaak van wondergraan freekeh is sterk in opkomst dit jaar. Trends, het blijft koffiedik kijken. Toch waagde ook MVO Nederland zich eraan. Uiteraard keken we niet naar kapsels, mode of voedsel, maar naar de belangrijkste ontwikkelingen op ons eigen vakgebied. Doel: een overzicht maken van de belangrijkste MVO-trends van dit moment.

Net zoals trendwatchers op andere terreinen doen, hebben we een aantal experts gevraagd wat zij beschouwen als de spannendste en meest relevante ontwikkelingen. Daarnaast hebben we onderzoeksrapporten bestudeerd, congressen bezocht, websites bekeken en vakbladen gelezen. Tijdens lunchbijeenkomsten hebben we collega’s van MVO Nederland uitgehoord over hun toekomstverwachtingen en op bezoek bij partners hebben we ze geïnterviewd over hun blik op 2015.

Zeven MVO-trends

Al die informatie, suggesties en ideeën leverden uiteraard niet meteen een pasklaar setje afgebakende MVO-trends voor het komende jaar op, maar gaven ons wel munitie voor het identificeren van een aantal opvallende ontwikkelingen. Door nog eens opnieuw alles op een rijtje te zetten en te bespreken, ontstond geleidelijk aan een tiental top-trends op het gebied van MVO. Daarvan zijn er uiteindelijk drie afgevallen. We vonden ze toch niet vernieuwend genoeg, we konden ze onvoldoende onderbouwden, of we vermoedden dat we te maken hadden met de waan van de dag in plaats van met een stevige trend.

Zeven trends bleven er over. Zeven grote ontwikkelingen waarvan wij denken dat ze het debat over MVO de komende jaren gaan bepalen, trends waarvan we denken dat het verstandig zou zijn als bedrijven er kennis van nemen om er vervolgens adequaat op te kunnen reageren. Bij iedere trend vonden we ook koplopers die het pad effenen en als eerste ervaring opdoen met de veranderende omstandigheden.

MVO Trendrapport 2015

Die zeven trends en de manier waarop koplopers erop reageren, hebben we beschreven in het MVO Trendrapport 2015. Dat presenteren we op 20 januari, tijdens het Nieuwjaarsevenement van MVO Nederland. Daarna komt het ook online beschikbaar.

Over een jaar kunnen we beoordelen of onze glazen bol helder genoeg was en of de trends die we nu denken te zien toch geen luchtspiegelingen waren. De toekomst loopt altijd anders dan je van tevoren kunt voorspellen, maar voor de zekerheid laten we toch maar onze snor staan en googelen we vast op freekeh. Je kunt maar beter weten wat er speelt.

(Beeld: Sebastiaan ter Burg, CC BY-SA 2.0)