In de afgelopen jaren is me regelmatig de vraag gesteld wie er nu leidend is het verduurzamen van consumentengoederen: de consument of het bedrijfsleven. De waarheid ligt natuurlijk in het midden. Het begint met voldoende aandacht voor het probleem of de uitdaging. Die ontstaat door het werk van ngo’s en campagnes in de media of door ondernemers die uit eigen motivatie duurzame producten en diensten bedenken.

Dierenwelzijn en Wakker Dier

Als er genoeg aandacht is voor een probleem, gaan bedrijven reageren. Vaak beweegt een van de grote spelers als eerst, vanuit concurrentieoogpunt en risicobeperking. Er wordt een eerste oplossing bedacht, geïmplementeerd en geclaimd. Een voorbeeld hiervan is de “plofkip”-campagne van Wakker Dier. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk resulteerde de campagne in een wedloop van nationale retailers. Inzet: als eerste met een geloofwaardig diervriendelijker alternatief komen.

Palmolie en WNF

Soms is het onderwerp te complex of riskant om individueel aan te pakken. Dan wordt er collectief gewerkt aan een hanteerbare oplossing. Een voorbeeld hiervan is palmolie. De desastreuze effecten van ongecontroleerde productie en uitbreiding op het regenwoud hebben door campagnes van onder andere het Wereldnatuurfonds een gezicht gekregen. Zo ontstond het internationale platform de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) met bijbehorende duurzaamheidscriteria. Deze vormen nu voor de meeste bedrijven op de Nederlandse markt de ondergrens.

Tony Chocolonely

Bij verduurzaming op gebieden die (nog) niet ‘top of mind’ zijn bij consumenten, werken deze mechanismen heel anders. Hier zetten kleine ondernemingen vaak de toon. Zij weten nieuwe initiatieven zo enthousiast te brengen dat een eerste groep consumenten ervoor open staat. In sommige gevallen bepalen ze hiermee de richting waarin de sector zich gaat ontwikkelen. Denk aan Tony Chocolonely met ‘slaafvrije chocolade’. Of Patagonia, die het recyclen van plastic in kleding op de kaart zette met de Don’t buy this jacket campagne.

Hobbels duurzaamheid

Natuurlijk zijn er vele hobbels op de weg van duurzame ondernemers met stoere maatschappelijke plannen. Vaak begint het met een fantastisch idee en verzandt het ergens in de uitwerking. Je moet fantastische ideeën namelijk wel weten te vertalen naar producten of diensten waar een (nieuwe) markt voor is. En je hebt kennis en contacten nodig. Waar haal je die vandaan als je beperkt bent in tijd en budget?

Belemmerende wetgeving

Ook kan het systeem (o.a. regelgeving) tegenwerken omdat het nog niet klaar is voor je idee. Innovatieve ondernemers bewegen nou eenmaal sneller dan wetgeving. Neem als voorbeeld de laadpalen voor elektrische auto’s. De meeste lantarenpalen zouden met beperkte aanpassingen zeer geschikt zijn als laadpaal, maar dat is wettelijk gezien onmogelijk. Dus worden er overal aparte laadpalen neergezet voor elektrische auto’s.

Van Kiem tot Kracht

Het mooie van innovatieve ondernemers is dat ze zich niet laten weerhouden door deze uitdagingen. Maar ze kunnen vaak wel wat hulp gebruiken. Daarom lanceren we dit jaar het programma Van Kiem tot Kracht. Daarin gaan we een selecte groep ondernemers helpen aan de juiste partners, kennis, kunde en andere middelen om hun initiatief groot te maken. Samen met de ondernemer en een groep experts sluiten we ons een paar uur op. Als de ondernemer naar buiten loopt is het businessplan scherpgesteld en gaan we samen met de juiste partners aan de slag om het te realiseren.

Ondernemers die hier interesse in hebben, nodig ik van harte uit contact met mij op te nemen via p.goudswaard@mvonederland.nl