Sinds de ramp in Rana Plaza in Bangladesh lezen we meer over arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. En dat is goed. Maar verbeteren deze ook structureel?

Volgens onze eigen MVO Monitor springt de textiel industrie er nog niet uit qua bewustzijn en over de grenzen mogen merken ook wel wat strengere eisen stellen op het gebied van MVO. Maar er zijn ook heel mooie projecten en bedrijven die juist iets positiefs bijdragen!

Een positieve revolutie

Fashion Revolution Day creëert bewustzijn rondom arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. 
Goed om consumenten te laten weten onder welke omstandigheden hun shirt wordt gemaakt en ook bedoeld als prikkel aan de kledingindustrie: neem actie!
Jaarlijks op 24 april tonen mensen wereldwijd een het label van hun kledingstuk. Goede free publicity voor de merken en bedrijven die het wél goed aanpakken. Én een mooie gelegenheid om te kijken wat wij in huis hebben qua duurzaamheid, letterlijk:

LENA

 

 

LENA the fashion Library: Een oneindige kledingkast zonder alle praktische ongemakken? Wie zegt daar nou geen ‘ja’ tegen! In Amsterdam opende eind 2014 de eerste kledingbibliotheek LENA, waar je net als in een gewone bibliotheek kan lenen tegen een vast bedrag per maand. Zo gaat LENA overconsumptie tegen, en kunnen wij onbeperkt genieten van mooie kleding

 

 

 

 

‘Ik zou nooit mijn koffer willen verliezen!’ Communicatiemanager Celia let bij het kopen van kleding vooral op kwaliteit en op stijl: ‘Ik wil kleding jarenlang kunnen dragen, net als dit pak van Antwerpse ontwerpers Violetta & Vera Pepa, meer dan 10 jaar geleden gekocht in de Amsterdamse 9straatjes. Ik vind het leuk hoe mensen positief kunnen reageren op kleding die eigenlijk al heel wat jaren in mijn kast hangt.’

 

 

 

watmooi.nl

 

 

 

Alle kleding en accessoires die je koopt bij watMooi zijn op een eerlijke manier gemaakt, met respect voor mensen en voor het milieu. Zo wordt niet alleen jij maar ook de wereld een beetje mooier.

 

 

 

 

Feia

 

 

‘Biologische kleding gemaakt van natuurlijke materialen onder goede arbeidsomstandigheden. Ik let er zelf graag op en voor mijn zoontje Rein helemaal. Al zijn rompertjes zijn biologisch en fair!’ Communicatieadviseur Feia geeft nog een tip: ‘Ik zoek en koop veel van mijn duurzame kleding via webshops, zoals dit shirt van People Tree.’

 

 

 

 

bubble & stitch

 

Kleding zo lang mogelijk mooi houden, hoe doe je dat? Stomerij  Bubble&Stitch is een nieuwe en eigentijdse stomerij en wasserij met de focus op kwaliteit, service, snelheid en duurzaamheid.

Kwaliteit door het gebruik van de modernste reinigingsmethoden, Service en Snelheid door ruime openingstijden en duurzaamheid door gebruik van milieuvriendelijke reinigingsmiddelen. En zit er een draadje los? De reparatieservice van Bubble&Stitch lost dat ook op, onder Nederlandse arbeidsomstandigheden. Prettig idee toch?

 

 

marjolein

 

 

‘Duurzaam betekent ook lang meegaan. Zoals mijn allereerste zelfgekochte kledingstuk. Echt mooi is ie niet meer, maar comfortabel nog wel!’ Secretariaat medewerker Marjolein draagt haar eerste shirt nog steeds: ‘Niet meer naar werk natuurlijk, maar als pyjama doet ie t nog prima en eigenlijk is ie veel zachter dan vroeger.’

 

 

 

C&A

 

 

 

C&A heeft een lange traditie van het centraal stellen van klanten en plaatselijke gemeenschappen. Dit vertaalt zich in op een zo duurzame manier mogelijk zaken doen, elke dag, overal, voor iedereen.

 

 

Marloes

 

 

‘Ik probeer altijd zo duurzaam mogelijke kleding te kopen, maar het is best lastig!’ Vindt projectmedewerker Marloes, ‘basics vind je gelukkig wel al op veel plekken. Zoals dit shirt van Revolution. Ik vind de knipoog naar de duurzaamheid van het shirt heel grappig.’

 

 

 

SYMPANY

 

 

Kleding afgedragen, te klein of te beschadigd? KICI en Humana zijn sinds januari 2015 samen onder de naam Sympany, maar hun werkwijze blijft even inspirerend: In tal van gemeenten en bij bedrijven zamelt Sympany kleding en textiel in. Zo dragen zij bij aan het sluiten van de textiel kringloop.

 

 

 

Edmé

 

 

‘Iedereen heeft recht op een leefbaar loon en een veilige werkplek,’ vindt webredacteur Edmé. ‘Daarom koop ik verantwoorde kledingmerken zoals studio JUX.’

 

 

 

 

Kiss and Tell

 

 

Tijdens een reis in India kwam oprichtster Bahareh traditionele zijdewevers tegen. Geïnspireerd door dit ambacht startte zij Kiss and Tell: eerlijk geproduceerde zijden kleding. En geen zorgen, deze zijde is ook verantwoord, bij de productie van peace silk vliegen de vlinders eerst weg voor de poppen worden verzameld.

 

 

 

 

‘Kleding bepaalt niet alleen hoe je eruit ziet maar ook hoe je je voelt. Belangrijk dus dat het gemaakt is onder eerlijke omstandigheden en met zo min mogelijk impact op het milieu.  Zoals deze jurk van Komodo, een paar jaar geleden gekregen van mijn collega’s bij mijn afscheid van MADE-BY. Nog steeds een favoriet, eerlijk en duurzaam geproduceerd en met een mooie herinnering aan een bijzondere tijd.’

 

 

 

— Iris-Carolina de Gruijter, communicatieadviseur MVO Nederland