shutterstock_265877333

“Urgenda heeft de klimaatzaak gewonnen! Wat kunnen we doen?”, klonk het op een woensdagmiddag. Al een tijdje zijn we met MVO Nederland bezig om bedrijven en organisaties te motiveren zich aan te sluiten bij de Nederlandse Klimaatcoalitie. Dit zet het onderwerp in één klap op de kaart.  Een felicitatieadvertentie, schiet door mijn hoofd. Op de voorpagina van een landelijk dagblad, waar het ongetwijfeld hoofdnieuws is. Plus een oproep om zich aan te sluiten bij de Klimaatcoalitie. In no time is het team aan de slag. Het is even schakelen, maar dan begint de machine te lopen. De volgende dag staat onze advertentie op de voorpagina. Naast het hoofdartikel! Aan dit moment moest ik terugdenken toen mij vorige week gevraagd werd, wanneer ik voor het laatst gelukkig was op mijn werk. Dat was dit moment. Wellicht niet toevallig helemaal samenvallend met de kernwaarden van MVO Nederland: ondernemend, onafhankelijk, praktisch. 

Op een zonnige middag was ik uitgenodigd door eventmarketingbureau Dechesne & Boertje (D&B) in Muiden voor een middag over cultuurverandering. De cultuur is het merk, is de stelling van D&B. Samen met BR-ND ontwikkelde het bureau de Cultuurbooster, een manier om je je bedrijfscultuur een boost te geven. Want: bedrijfssucces komt steeds vaker aan op het autonome gedrag van de medewerkers die vanuit gemeenschappelijke waarden handelen. Hoe zorg je voor een cultuur die aansluit bij de waarden van het merk en de strategie van je bedrijf? Door aansluiting te zoeken bij wat mensen drijft en gelukkig maakt. Maar hoe zit dat precies met de relatie tussen werk & geluk? Wat moet je daar als werkgever mee?

Geluk op het werk

83% van de werkende mensen in Nederland is niet gelukkig op zijn werk, vertelt Kim Cramer van BR-ND. Een schokkend hoog getal en slecht voor het bedrijfsresultaat. Want in tegenstelling tot wat iedereen denkt, worden mensen niet gelukkig van hard werken, maar werken mensen hard omdat ze gelukkig zijn. Ongelukkige mensen lijden aan stress, benutten niet al hun talenten, innoveren onvoldoende en zijn slecht bestand tegen werkdruk. Daar heb je als werkgever concreet last van. Steeds meer bedrijven ontdekken de positieve psychologie en investeren in het geluk van hun medewerkers. Eén van de meest aansprekende voorbeelden is Zappos, een miljoenenbedrijf dankzij de bedrijfsfilosofie van oprichter Tony Hsieh. Deze online schoenen- en kledingwinkel wil door zijn service klanten een WOW-moment bezorgen. Dat lukt doordat de medewerkers de volledige vrijheid hebben hoe zij die opdracht invullen, waarbij een van de tien kernwaarden is ‘Create fun and a little weirdness’.

Beter boos dan blij

Klinkt heel logisch allemaal. Alle reden om als werkgever dus te gaan investeren in het geluk van je medewerkers op werk. Of niet? Eind juli publiceerde ondernemersmagazine Sprout een blog, waarin wordt gerefereerd naar onderzoek dat aantoont dat gelukkige medewerkers juist minder produceren. Het blog linkt naar een overzichtsartikel op Harvard Business Review, toch niet de minste zou je denken.
Een al te vriendschappelijke relatie met de baas laat medewerkers achterover leunen, meldt het artikel. De auteurs melden dat mensen die boos zijn soms betere onderhandelaars zijn dan blije mensen. En bovendien is het meten van geluk erg lastig. Wat zou Ruut Veenhoven hiervan vinden, onze Nederlandse ‘geluksprofessor’?

Voldoening

Ruut Veenhoven van de Erasmus Universiteit verzamelt in zijn database of happiness alle mogelijke onderzoeken naar geluk. Hij vond onder meer, dat gelukkige mensen gezonder zijn dan ongelukkige mensen. Uiteraard draagt gezondheid bij aan geluk, maar het omgekeerde effect is sterker. Gelukkige mensen zijn op latere leeftijd veel gezonder dan ongelukkige mensen. Veenhoven beschrijft geluk als: de subjectieve waardering van je eigen leven als geheel, oftewel: geluk is levensvoldoening. Het gaat niet om een toestand van permanent genieten, maar om een overall cijfer voor de mate waarin je tevreden bent over je leven. Heel veel hangt af van je levensvaardigheden, het vermogen om wat van je leven te maken. Geluk is dus niet hetzelfde als een toestand van permanente blijheid.

Cultuur

Ook Ben Tiggelaar waarschuwt tegen al te krampachtig positief denken in zijn column in de NRC van zaterdag 25 juli. Met alleen maar blijheid kom je er niet. Zo is boosheid nodig om actie te ondernemen tegen onrechtvaardigheid. En verdriet is functioneel in het omgaan met lastige veranderingen, aldus Tiggelaar. Geluk gaat verder dan alleen plezier. Gelukscoach Otto Hamburger noemt factoren als het kunnen inzetten van je kwaliteiten, een goede relatie met je leidinggevende, de werksfeer, het gevoel invloed te kunnen hebben op wat je doet. Hoe kom je achter de drijfveren van de medewerkers in je bedrijf? BR-ND ontwikkelde daarvoor onder meer een spel met een unieke kaartenset. Met dit spel kun je op speelse wijze de waarden van je medewerkers bespreekbaar maken en werken aan de cultuur van je organisatie. Mijn conclusie is, dat het de moeite loont om te investeren in gelukkige en geïnspireerde medewerkers. Je medewerkers maken dag in dag uit je merk waar.

Ik ben benieuwd wanneer jij voor het laatst gelukkig was op je werk en waarom?