Rode Kruis deelt spullen uit aan asielzoekersVluchtelingen zijn er – helaas – altijd op de wereld. Maar het komt deze dagen weer ontzettend dichtbij. Het geweld in Syrië neemt toe en de prangende situatie in vluchtelingenkampen in grenslanden van de Europese Unie duurt voort. Mensen zien geen andere uitkomst dan te vertrekken. Op naar grond onder hun voeten waar ze recht hebben op bescherming. Waar ze veilig zijn, niet constant over hun schouder hoeven te kijken, een nieuw bestaan kunnen opbouwen. En het raakt, de beelden komen binnen.

Niet voor niets zijn de laatste weken verschillende acties het leven in geroepen. ‘Vluchtelingen Welkom’, ‘Ik ben een gastgezin voor een vluchteling’, ‘Vluchtelingen thuisopvang’. Facebook staat er vol mee. Vaak particuliere initiatieven, opgezet door mensen die gehoor geven aan dat stemmetje in hun hoofd: “ik wil iets doen”. Ook meer georganiseerde campagnes, zoals Hulp voor Vluchtelingen, richten zich voornamelijk op de consument.

Toch kunnen niet alleen particulieren maar ook bedrijven iets doen. En velen wíllen ook iets doen. “Ontzettend veel bedrijven komen naar ons toe omdat ze een bijdrage willen leveren”, zegt Frank Asser, Manager Corporate Partnerships van het Nederlandse Rode Kruis en partner van MVO Nederland. “Niet alleen voor financiële donaties. Bedrijven bieden ook producten of diensten aan, die wij bijvoorbeeld in kunnen zetten in de welkomwinkels.” Denk daarbij aan producten voor in de schappen of het leveren van helpende handjes via het initiatief Ready2Help.

Goed doen maakt trots

Eerde de Swart, projectmanager maatschappelijk betrokken ondernemen bij MVO Nederland benadrukt dat bedrijven absoluut een maatschappelijke rol hebben bij dit soort vraagstukken. “Doneer geld of middelen en betrek je medewerkers bij het inzamelen of wegbrengen.” En juist door medewerkers te betrekken, zorg je voor een breder positief effect. Iets goeds doen voor een ander geeft een sterk gevoel van zingeving en betrokkenheid. “En dat kan je als werkgever mogelijk maken. Zo doe je én goed én je geeft je mensen een reden om trots op hun bedrijf te zijn”, aldus Eerde de Swart.

Het is niet efficiënt noch effectief wanneer gedoneerde middelen niet goed kunnen worden ingezet

“Het uitlenen van personeel of weggeven van producten maakt blijkbaar de drempel om als bedrijf een bijdrage te leveren kleiner. Er komen veel verzoeken bij ons binnen”, zegt Frank Asser. Toch is er nog steeds veel behoefte aan financiële middelen, temeer omdat er ook problemen komen kijken bij het aanbieden van producten voor noodhulp. Vaak is dit gebaseerd op basis van het aanbod (‘wat hebben we over/kunnen we missen?’), in plaats vanuit de vraag (‘waar is behoefte aan?’). Het is niet efficiënt noch effectief wanneer gedoneerde middelen niet goed kunnen worden ingezet, omdat er geen vraag naar is of een overaanbod op bestaat.

Gelukkig heeft het Rode Kruis goed zicht op wat er nodig is en doen zij hun best om vraag en aanbod zo goed mogelijk te matchen. Benieuwd naar wat ú kunt doen met uw bedrijf? Neem contact op met Frank Asser van het Nederlandse Rode Kruis.