eerlijk zaken doen

Eens in de zoveel tijd neem ik een dagje op de helpdesk van ons MVO informatiepunt over van mijn collega Anne-Marie. Ondernemers, partners, studenten en maatschappelijke organisaties bellen of mailen ons met hun vragen over MVO. Soms heel algemeen, soms heel specifiek. Maar bijna nooit echt urgent. Daardoor zette ik ook wel eens mijn vraagtekens bij de naam ‘helpdesk’.

Tot die ene dag. Ik was al op tijd op kantoor en was ingelogd voor de helpdeskdienst. Al vroeg in de ochtend kreeg ik een telefoontje. Een jonge man die wat gebroken Engels sprak. Hij stak meteen zijn verhaal af, met een gedempte stem en gehaaste toon. In het begin had ik wat moeite om zijn verhaal te volgen en te begrijpen waarom hij MVO Nederland had gebeld. Maar al gauw gingen in mijn hoofd allerlei alarmbellen af.

De jongen bleek voor een Nederlands bedrijf te werken waar hij, samen met zijn Poolse en andere Oost-Europese collega’s, heel slecht werd behandeld. Hij vertelde me:

Ik werk elke dag. Dagen van gemiddeld 12 uur zonder pauzes of mogelijkheid om iets te eten. Als ik een paar seconden te laat ben krijg ik mijn salaris niet.

Niet iets waar MVO Nederland zich dagelijks mee bezig houdt, maar zijn verhaal ging me aan het hart. Ik zocht daarom ogenblikkelijk uit bij welke instantie hij terecht kon met zijn verhaal. Toen ik hem terug belde met alle benodigde informatie klonk hij opgelucht, dankbaar zelfs. Ik had hem geholpen iets aan zijn vreselijke situatie te kunnen doen. Misschien toch een prima naam, helpdesk…

Wat ik mij door deze gebeurtenis besef is dat dit soort praktijken ook gewoon in Nederland voorkomen. We denken vaak aan wanpraktijken in arme gebieden of corruptie in fragiele staten. Maar ook hier in Nederland is eerlijk zaken doen een onderwerp waar je niet om heen kan. In je eigen bedrijf of verderop in de keten.

Weten waar eerlijk zaken doen nog meer over gaat? Lees ons speciaal uitgegeven ebookje Eerlijk Zaken Doen over dit thema.